Hoe leest een zoekmachine?


Mensen zijn vaak heel trots dat ze gevonden worden bij Google op hun eigen naam. Maar wie zoekt er op die naam? Beter is om na te denken over zoektermen die mensen gebruiken. Welke woorden gebruiken lezers die jouw bericht onder ogen moeten krijgen? Je wilt deze in de titel, maar ook in de omschrijving meenemen.

Waar kijkt een zoekmachine naar?
Een zoekmachine kijkt naar belangrijke zoektermen in jouw bericht, maar ook of er synoniemen meegenomen zijn. Werken met tussenkopjes ziet een zoekmachine als een pré. 

Een zoekmachine maakt een kopie van jouw website en gaat hem dan 'lezen'. Alle content die hij tegenkomt, geeft hij een score. Deze score bepaalt jouw positie binnen een zoekmachine, dus of je op pagina 1 of op pagina 30 getoond wordt. 

Jouw zoekgedrag bepaalt de resultaten
Daarnaast kijkt de zoekmachine naar jouw zoekgedrag. Zoek jij vaak op groente en fruit en ben je op zoek naar een appel? Dan krijg je appels te zien. Maar ben je een computerfanaat en zoek je naar appel, dan is de kans groot dat jij iets van 'Apple' te zien krijgt. 

OPDRACHT
  1. Zoek in Google eens op jouw wijk of dorp en bekijk de resultaten. 
  2. Zoek nu ook op artikelen van jouw wijk of dorp die geplaatst zijn in de afgelopen week. Kun je die vinden?
Tip: Klik op 'Tools' als je zoekt bij Google. Let op, je mag deze berichten nooit één op één overnemen. Zie ook het trainingsonderdeel 'Auteursrechten'.